Polityka cookies 
Generator planu ćwiczeń
Lista ćwiczeń
Tablice do ćwiczeń wzroku
tablice do ćwiczeń
 

Ćwiczenia na zez

Zez (łac. strabismus) jest wadą oczu objawiającą się osłabieniem mięśni ocznych, co powoduje zmianę kąta patrzenia jednego oka względem drugiego. Efektem zeza jest zaburzenie widzenia stereoskopowego.

Oko normalne Oko zezujące
Oko normalne Oko zezujące

Więcej informacji o tej wadzie znajdziesz tutaj

Przy treningu oka w zezie musimy skorygować "ustawienie" mięśni, czyli postarać się wpłynąć na koordynację oczu i doprowadzić ją do naturalnej równowagi. Leczenie zeza przy treningu wzroku możemy podzielić na 2 fazy:

  1. Wzmocnienie koordynacji oczu przez ćwiczenia na zbieżność wzroku oraz ćwiczenie elastyczności mięśni oka, aby zezujące oko zaczęło współpracować z drugim okiem. W tym celu używamy sznurka jako punktu referencyjnego. Chodzi o to, by zobaczyć widmowy krzyż, który stanie się widoczny, kiedy uzyska się prawidłowe ustawienie obojga oczu i ich konwergencję (zbieżność) na obiekcie, który chcemy zobaczyć.
  2. Drugi etap to trening zbaczającego oka i jego głównej wady (np. krótkowzroczności). Wynika to z tego, że w wyniku zeza dotknięte nim oko ma zazwyczaj większą wadę, niż drugie oko. Zrównanie ostrości między oczami spowoduje więc większą równowagę pomiędzy oczami i tym samym całkowite wyleczenie zeza.

Ćwiczenie Z7. Ćwiczenie kołysania w lustrze

Ćwiczenie to opracowała Clara Hackett, a jego celem jest odprężenie oczu i doprowadzenie to tego, aby ze sobą współpracowały.
  1. Stań tyłem do lustra w lekkim rozkroku tak, aby stopy były rozstawione mniej więcej na szerokość ramion
  2. Zakryj swoje zdrowe oko (załóżmy że prawe) dłonią i patrz drugim okiem na wprost.
  3. Teraz skręć górną połowę ciała w kierunku, w którym powinno się zwrócić oko, aż zobaczysz swoje oko w lustrze. Jeśli na przykład lewe oko jest zwrócone do wewnątrz, obróć się w lewo.
  4. Odwróć się powoli do pozycji wyjściowej. Powtórz to 4-6 razy.
  5. Teraz zakryj lewe oko i obróć się w prawo, aż zobaczysz w lustrze prawe oko.

Czas wykonywania: 2-4 minut. Powtórzenia: 2-10 razy dziennie
Zastępcze ćwiczenia: Z8,Z9 Obciążenie wzroku: średnie

Ćwiczenie Z8. Wyrównujące ćwiczenie kołysania

  1. Stań prosto w lekkim rozkroku tak, aby stopy były rozstawione mniej więcej na szerokość ramion i wyciągnij ręce na boki na wysokości barków.
  2. Odwracaj głowę zawsze w kierunku przeciwnym do odchylonego oka. Jeśli więc, na przykład, twoje lewe oko zwrócone jest do wewnątrz lub prawe oko na zewnątrz, odwróć głowę w lewo i w czasie, gdy poruszasz głową i tułowiem, patrz na swoją lewą rękę.
  3. Skłoń tułów w prawo, przy czym lewa ręka unosi się do góry, w kierunku sufitu, a prawa przybliża się do podłogi.
  4. Wyprostuj się do pozycji wyjściowej i pochyl tułów w lewą stronę, przy czym prawa ręka unosi się do góry, a lewa opuszcza się. Zrób to 6-8 razy.
  5. Teraz zmień strony i powtórz ćwiczenie, patrząc tym razem na prawą rękę.
  6. Jeśli twoje prawe oko zwrócone jest do wewnątrz lub lewe oko na zewnątrz, wykonuj to ćwiczenie w sposób opisany powyżej, lecz zacznij od obrócenia głowy w kierunku prawej ręki.
  7. Czas wykonywania: 2-4 minut. Powtórzenia: 2-10 razy dziennie
    Zastępcze ćwiczenia: Z7,Z9 Obciążenie wzroku: średnie

Ćwiczenie Z9. Ćwiczenie z puzonem

To ćwiczenie zalecone zostało przez Janet Goodrich i jak sama nazwa wskazuje, w ćwiczeniu przesuwa się dowolny przedmiot do przodu i z powrotem, wykonując podobne ruchy jak muzyk, który gra na puzonie.
  1. Do ćwiczenia możemy użyć dowolnego przedmiotu wielkości małej butelki. Najlepiej użyć do tego przedmiot, który ma dużo interesujących elementów, aby nasze oczy miały się na czym skupić.
  2. Jeżeli mamy np. lewe oko zezujące do wewnątrz, zakrywamy ręką oko prawe i wykonujemy ruch przedmiotu od linii środkowej ciała, na zewnątrz w lewo. Jeżeli zezujemy na zewnątrz, ruch przedmiotu powinien zaczynać się również od zewnątrz i trwać aż do linii środkowej ciała.
  3. Kiedy już wykonamy pierwszą fazę ruchu, to wracamy naszym przedmiotem do pozycji wejściowej i powtarzamy ten ruch od 5-20 razy. Możemy zmieniać szybkość i zakres ruchu.
  4. Jeżeli problem jest z okiem prawym, to zakrywamy lewe oko i powtarzamy analogiczne czynności jak w pkt. 2/3.
  5. Podczas ruchu skupiaj swój wzrok na różnych detalach przedmiotu, starając się je zobaczyć możliwie ostro.
  6. Ruch przedmiotem najlepiej wykonywać przy użyciu sznurka, opisanego w ćwiczeniu K4, co pozwoli nam w pewnym momencie odsłonić zdrowe oko i sprawdzić, czy widzimy widmowy krzyż. Jeżeli tak będzie to super i nasze oczy są poprawnie zbieżne. Jeżeli nie, to z powrotem zamykamy zdrowe oko i ćwiczymy z okiem zezującym.
  7. Czas wykonywania: 2-4 minut. Powtórzenia: 2-10 razy dziennie
    Zastępcze ćwiczenia: Z7,Z8 Obciążenie wzroku: średnie

 
 
  © 2010 - jogaoczu.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone