Polityka cookies 
Generator planu ćwiczeń
Lista ćwiczeń
Tablice do ćwiczeń wzroku
tablice do ćwiczeń
 

Ćwiczenia na astygmatyzm

Opis wady

Astygmatyzm to zaburzenia ogniskowania i jest spowodowany zmianami powierzchni rogówki lub soczewki, co powoduje zamazanie i zniekształcenie obrazu. Najczęściej astygmatyzm występuje wspólnie z jedną w wad - krótkowzrocznością albo dalekowzrocznością.

Więcej informacji o tej wadzie znajdziesz tutaj

Oko astygmatyczne Nieregularności rogówki w oku astygmatycznym
Oko astygmatyczne Nieregularności rogówki w oku astygmatycznym

Wstęp do ćwiczeń na astygmatyzm

W przeciwieństwie do ogólnie przyjętej opinii, astygmatyzm jest wadą łatwą do naprawienia, a kluczem do tego jest relaksacja. Astygmatyzm jest też bardzo dobrym przykładem na to, jak łatwo trening oczu radzi sobie z tego typu wadami. Zdarzały się przypadki, kiedy małe wady astygmatyzmu (~1 dioptrii) korygowane były w ciągu jednego dnia za pomocą poniższych ćwiczeń. Przy większych wadach, kilku tygodniowy trening był zazwyczaj wystarczający na wyleczenie. Jest to całkiem duże osiągnięcie w stosunku np. do leczenia krótkowzroczności.

Wydaje się wielce prawdopodobne, że za przyczyną tej wady stoi napięcie w mięśniach prostych oczu. Dlatego też poniższe ćwiczenia służą głównie do poprawy stanu mięśni prostych, ich relaksacji oraz zmniejszeniu napięcia. Staraj się co jakiś czas wracać do "lustra astygmatycznego" sprawdzając swoje postępy w ćwiczeniach. Mam nadzieję że ostatecznie doczekasz się momentu, gdzie wszystkie linie będą równie proste i czarne.

Ćwiczenie A1. Rozluźnienie mięśni prostych

Ćwiczenie służy do delikatnego rozluźnienia mięśni prostych oka i powinno być wykonywane przed bardziej obciążającymi ćwiczeniami (jak koło tybetańskie). Jego celem jest rozluźnienie mięśni, więc jeżeli podczas jego wykonywania odczujecie silny ból, zróbcie przerwę na krótki palming i nie wykonujcie bardziej obciążających ćwiczeń.
  1. Wyciągnij kciuk przed siebie na odległość ok. 10 cm. na wysokości swojego nosa. Nie musisz widzieć go ostro, ponieważ celem tego ćwiczenia jest rozluźnienie mięśni.
  2. Poprowadź kciuk wolno do góry (na godz. 12), na wysokość kiedy jeszcze go widzisz i zatrzymaj się tam na chwilę (max. 2 sek).

    głowa i ruch palca Możesz odczuć w tej pozycji napięcie mięśni (czasami lekki ból). Następnie równie wolno wróć z kciukiem do pozycji wyjściowej. Powinieneś poczuć rozluźnienie mięśni podczas ruchu powrotnego. Kontynuuj ruch na zewnątrz, tym razem na godz. 1 i ponownie ruch powrotny do środka. a następnie kolejno godz. 3,5,6,7,9,11,12.

  3. W czasie wykonywania ruchów kciukiem należy oddychać w następujący sposób. Podczas ruchu od środka na zewnątrz wykonujemy powolny wdech (napinanie mięśni), a następnie przy ruchu do wewnątrz powolny wydech (rozluźnianie mięśni).
  4. Ćwiczenie należy wykonywać zaczynając od godz. 12 zgodnie z ruchem zegara, a następnie po pełnym obrocie, zacząć ponownie od godz. 12, ale tym razem przeciwnie do ruchów zegara.
  5. Czas wykonywania: 2 minuty. Powtórzenia: 2-4 razy dziennie
    Zastępcze ćwiczenia: R8, A3 Obciążenie wzroku: średnie

Ćwiczenie A2. Koło Tybetańskie

Jest to najważniejsze ćwiczenie w leczeniu wad astygmatyzmu, powodujące bardzo duże rozluźnienie i jednoczesne wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za tą wadę.
  1. Umieść planszę w bardzo bliskiej odległości od oczu (około 2-10 cm) tak, abyś widział całą planszę i aby środek planszy znalazł się na wysokości czubka nosa. Nie przejmuj się jeżeli nie widzisz rysunku ostro, celem tego ćwiczenia jest rozluźnienie mięśni.
  2. Wykonując powolny wdech, zacznij się wspinać po "stopniach" od środka do góry.
    Koło tybetańskie Zatrzymaj się na ok. 2 sekundy, a następnie podczas wydechu wykonaj ruch powrotny drugą stroną, schodząc po "stopniach" rysunku. Podczas tego ruchu staramy się odczuć stan napinania mięśni podczas wdechu i stan ich rozluźniania podczas ruchu powrotnego (wydech).

  3. Następnie wykonaj podobny ruch wzdłuż czarnej linii. Na zewnątrz (wdech) co spowoduje napięcie mięśni. Zatrzymujemy się na ok. 2 sekundy i wracamy robiąc wydech i rozluźniając mięśnie.
  4. Powtarzamy pkt. 2 i 3 zgodnie z ruchem zegara, a następnie po pełnym obrocie i kilku sekundach relaksu przy zamkniętych oczach, powtarzamy całe ćwiczenie przeciwnie do do ruchów zegara.
  5. Podczas tego ćwiczenia ważne jest, aby nie wytężać wzroku i być całkowicie zrelaksowanym.
  6. Czas wykonywania: 2-3 minuty. Powtórzenia: 2-4 razy dziennie z przerwami min. 2 godz.
    Zastępcze ćwiczenia: A1, R8 Obciążenie wzroku: duże

Ćwiczenie A3. Wizualizacja kuli

Z ćwiczeń wizualizacyjnych przy wadach astygmatyzmu, warto wykonywać następujące ćwiczenie:
  1. Wyobraź sobie, że spoglądasz na małą kulkę wielkości oka, która jest wykonana np. z kauczuku a jej lokalizacja jest w miejscu prawego oka lub tuż przed nim
  2. Teraz mocą wyobraźni spróbuj zmienić kulkę tak jakbyś ściskał ją palcami jednej ręki po jej prawej i lewej stronie. Wyobraź sobie, że kulka zmienia delikatnie kształt na eliptyczny i "jajowaty", a następnie wyobraź sobie że palce zwalniają nacisk, a kulka powraca do swojego idealnie kulistego kształtu. Powtórz 5-10 razy.
  3. Teraz wyobraź sobie że ściskasz kulkę z góry i dołu (znowu 5-10 razy) a następnie z przodu i z tyłu (też 5-10 razy)
  4. Powtórz punkty 1-3 tym razem dla lewego oka.
  5. Podczas tego ćwiczenia powinieneś wyczuć delikatny rodzaj pracy mięśni prostych w oczach, co zdecydowanie rozluźni ich napięcieb a twoja rogówka i całe oko zacznie przybierać idealny kształt kuli.
  6. Czas wykonywania: 1-2 minuty. Powtórzenia: 3-8 razy dziennie
    Zastępcze ćwiczenia: A4 Obciążenie wzroku: małe

Ćwiczenie A4. Masaż gałek ocznych

Ćwiczenie to najlepiej wykonać podczas ćwiczeń palmingu lub zaraz po ćwiczeniu wizualizacyjnym kuli. Jest niezwykle pomocne zwłaszcza przy dużym astygmatyzmie, powodując przywracanie naturalnie kulistego kształtu soczewki.
  1. Umieść jeden lub dwa palce na zamkniętej powiece, na każdym z oczu osobno
  2. Nacisk powinien być taki, aby nie czuć bólub a jedynie delikatny ucisk.
  3. Wykonaj ruchy palcami prawo-lewo ok. 10 razy, góra-dół ok. 10 razy i ruchy okrężne też 10 razy zgodnie i 10 razy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Wykonuj małe, delikatne ruchy masujące gałkę oczną.
  4. Czas wykonywania: 1 minuta. Powtórzenia: 2-4 razy dziennie
    Zastępcze ćwiczenia: A3 Obciążenie wzroku: średnie

 
 
  © 2010 - jogaoczu.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone