Polityka cookies 
Generator planu ćwiczeń
Lista ćwiczeń
Tablice do ćwiczeń wzroku
tablice do ćwiczeń
 

Wizualizacja, czyli ćwiczenia wyobraźnią

Wstęp

Praca wyobraźni z niezwykłą mocą potrafi wpłynąć na nasz umysł i ciało. Każda z technik wizualizacyjnych powoduje pracę układu wzrokowego włącznie ze zmianą akomodacji oczu. Techniki te pomogą nam nie tylko w zwiększeniu relaksu oczu, ale również we wzmocnieniu mocy i ostrości wzroku. Ćwiczenia te najlepiej wykonywać podczas palmingu, kiedy nasze oczy są w trakcie dynamicznego relaksu

Poniżej przedstawiłem kilka przykładów wizualizacji, które możecie wykorzystać lub na ich bazie utworzyć swoje własne.

Ćwiczenie W1. Odpływający statek

  1. Usiądź wygodnie w fotelu, rozluźnij się, zamknij oczy.
  2. Wyobraź sobie, że stoisz na nabrzeżu portu, naprzeciw przycumowanego wielkiego statku pasażerskiego.
    Na kilku pokładach widzisz rozmawiających pasażerów, biegające dzieci, zastawione stoły w barze. Niektórzy stoją patrząc na ląd, inni przechadzają się po pokładach. Powoli ogromny statek odbija od brzegu. W miarę jak się oddala widzisz coraz mniej szczegółów na pokładach. Okna i postacie ludzi są coraz mniejsze. Wokół statku zaczyna widać coraz więcej przestrzeni zajętej przez morze. Świeci słońce. Statek stopniowo coraz bardziej się oddala. Staje się coraz mniejszy i widać coraz mniej szczegółów. Ostatecznie statek jest już tak daleko, że staje się malutkim punkcikiem na horyzoncie.
  3. Teraz spróbuj odwrócić kierunek zdarzeń i niech statek powoli przypłynie z daleka w twoim kierunku, stając się coraz większym. Powoli zaczynasz dostrzegać coraz więcej szczegółów na pokładach, rozpoznawać ludzi i różne elementy statku. Zwiększaj stopniowo zbliżanie się statku, aż dobije do portu przy którym stoisz.
  4. Powtórz w myślach kilka razy oddalanie się i zbliżanie statku. Stopniowo przyspieszaj ten proces. Za każdym razem statek musi dopłynąć do linii horyzontu i stać się ledwie dostrzegalnym, malutkim punkcikiem.
  5. Nie przerywając wyobrażenia odpływającego i przybliżającego się statku, spróbuj zaobserwować jak ta wizualizacja wpływa na twoje oczy i ich ruch. To ćwiczenie, chociaż odbywa się przy zamkniętych oczach wpływa znakomicie na mięśnie i refrakcję gałki ocznej. Stanowi także znakomity relaks.
  6. Czas wykonywania: 2 minuty. Powtórzenia: 2-4 razy dziennie
    Zastępcze ćwiczenia: W2, W3 Obciążenie wzroku: małe

Ćwiczenie W2. Biegacze na bieżni

  1. Usiądź wygodnie w fotelu, rozluźnij się, zamknij oczy.
  2. Wyobraź sobie, że stoisz na starcie wyścigu na wielkiej bieżni w kształcie elipsy.
    Do wyścigu staje kilku zawodników, a ty będziesz ich obserwował na linii startu/mety. Postaraj się im przyjrzeć i dostrzec jak najwięcej szczegółów w ich strojach czy zachowaniu. Teraz wyobraź sobie, że wyścig się zaczyna, a ty obserwujesz jak zawodnicy biegną coraz dalej, oddalają się od ciebie i poruszają wzdłuż toru po elipsie. Widzisz coraz mniej szczegółów w miarę oddalania się zawodników, aż stają się zaledwie małymi punkcikami w najbardziej oddalonym od ciebie miejscu.
  3. Teraz zawodnicy biegnąc po torze zaczynają stopniowo przybliżać się do mety i do ciebie. Dostrzegasz coraz więcej szczegółów wśród biegaczy, ich stroje, miny, zachowanie. Stopniowo zbliżają się coraz bardziej, aż docierają do mety przy której stoisz.
  4. Powtórz w myślach kilka razy oddalanie się i zbliżanie biegaczy. Stopniowo przyspieszaj ten proces. Mozesz urozmaicić tą wizualizację np. dodając bieg przez płotki.
  5. W trakcie ćwiczenia, spróbuj zaobserwować jak ta wizualizacja wpływa na twoje oczy i ich ruch. To ćwiczenie, chociaż odbywa się przy zamkniętych oczach wpływa znakomicie na mięśnie i refrakcję gałki ocznej. Stanowi także znakomity relaks.
  6. Czas wykonywania: 2 minuty. Powtórzenia: 2-4 razy dziennie
    Zastępcze ćwiczenia: W1, W3 Obciążenie wzroku: małe

Ćwiczenie W3. Elastyczny krążek

To ćwiczenie pozwala nam doświadczyć, jak silne i nieprzerwane są ruchy mięśni podczas trwania cyklu wizualizowania ruchów przedmiotu. Chociaż oczy są zamknięte i "nie widzą", wszystkie mięśnie odpowiedzialne za refrakcję i akomodację działają i to działają w sposób prawidłowy, w stanie dynamicznego relaksu.
  1. Wyobraź sobie, że trzymasz elastyczny gumowy krążek, który można zginać tak, że łatwo przyjmuje formę elipsy po jego ściśnięciu, ale natychmiast wraca do swojej pierwotnej postaci okręgu, kiedy tylko zwolnimy nacisk.
  2. Wizualizuj, że naciskasz palcem wskazującym i kciukiem na boki krążka, tak aby uformowała się pionowo ułożona elipsa. Popatrz przez chwilę na tę elipsę, a następnie rozluźnij rękę i pozwól krążkowi powrócić do swojej poprzedniej formy. Powtórz 5-10 razy.
  3. Teraz przesuń kciuk i palec wskazujący, z boków krążka na jego górę i dół. Wyobraź sobie że ściskasz krążek, który zmienia swą formę w elipsę ułożoną poziomo. Powtórz 5-10 razy.
  4. Za każdym razem wyobrażaj sobie jak twoja ręka naciska na krążek (jest to bardzo ważne podczas ćwiczenia).
  5. Czas wykonywania: 2 minuty. Powtórzenia: 2-4 razy dziennie
    Zastępcze ćwiczenia: W1, W2 Obciążenie wzroku: małe

Ćwiczenie W4. Rysowanie nosem mandali

Doskonałe efekty przynosi rysowanie nosem w wyobraźni różnych kształtów (najlepiej mandali), Mogą to więc być kształty klucza wiolinowego, znaku nieskończoności czy spirali. Można również wykorzystać kształty liter, słów. czy własnego podpisu. W trakcie ćwiczenia można wykonywać delikatne ruchy głową starając się wyobrazić swój nos jakby był wielkim piórem którym rysujemy wybrane kształty.

Chociaż to ćwiczenie może się wydać zabawne i dziecinne, jest wbrew pozorom niezwykle skuteczne w metodzie reedukacji wzroku.

Czas wykonywania: 1 minuta. Powtórzenia: 2-4 razy dziennie
Zastępcze ćwiczenia: W1, W2, W3 Obciążenie wzroku: małe

 
 
  © 2010 - jogaoczu.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone