Polityka cookies 
Generator planu ćwiczeń
Lista ćwiczeń
Tablice do ćwiczeń wzroku
tablice do ćwiczeń
 

Ćwiczenia na centralną fiksację

Opis techniki

Wbrew powszechnym mniemaniom, część obrazu dobrze widzianego przy normalnym wzroku jest wyjątkowo mała. Badania pokazują, że z odległości dwudziestu stóp z pełną ostrością można widzieć tylko powierzchnię o średnicy 1,2 cm. Oznacza to, że aby zobaczyć ostro literę wielkości 5 cm z tej odległości, zdrowe oko musi wykonać kilka mikroruchów co spowoduje wytworzenie kilku obrazów, które mózg połączy w jeden ostry obraz litery. Oko z wadą wzroku próbuje zobaczyć znaczną część swojego pola widzenia w tym samym czasie, w sposób równie dobry, poprzez wpatrywanie się w nią, czyli tym samym wywołując napięcie i błąd refrakcji.

Ostre widzenie tylko fragmentu obrazu wynika z tego, że siatkówka oka posiada punkt maksymalnej czułości, a każda inna jej część proporcjonalnie do oddalenia od tego punktu jest coraz mniej czuła. W centrum siatkówki znajduje się niewielkie okrągłe wzniesienie, zwane — od zabarwienia macula lutea, czyli plamka żółta W centrum tej plamki znajduje się fovea, tzw. dołek o ciemnym zabarwieniu. W środku tego zagłębienia nie ma pręcików, zaś ciałka stożkowe są wydłużone i bardzo blisko ściśnięte.

Podczas nauki dobrego widzenia obiektu na który się patrzy, z reguły najbardziej przydatne jest myślenie o punkcie nie obserwowanym bezpośrednio, jako o miejscu widzianym mniej wyraźnie. Tylko wtedy część obiektu może być widziana dobrze, gdy umysł zgodzi się widzieć większość tego obiektu niewyraźnie. Wraz z powiększającym się stopniem relaksacji powiększa się powierzchnia gorzej widzianej części obrazu, aż do momentu gdy najlepiej widziana część stanie się zaledwie punktem.

Wszystkie ćwiczenia rozluźniające wzrok powodują odzyskanie normalnej siły centralnej fiksacji. Można ją także odzyskać przez świadomą praktykę i czasami jest to najszybsza i najłatwiejsza droga wyleczenia wzroku. Super ostry wzrok polega na super precyzyjnym zogniskowaniu, albo wyostrzeniu promieni światła dokładnie w centrum powierzchni plamki żółtej. Oczywiście patrząc w ten sposób widzimy bardzo małą powierzchnię, ale mimowolne, błyskawiczne ruchy oka (do 70 razy na sekundę) pozwalają zbudować w umyśle obraz dowolnie wielkiej powierzchni.

Ćwiczenie C1. Ćwiczenie z tablicą Snella

tablica Snella Umieść tablicę Snella w odległości takiej, aby najwięsza litera była lekko rozmyta. Patrząc na szczyt największej litery na tablicy, jej dolna część powinna być gorzej widoczna od szczytu. Przy problemach ze wzrokiem, pacjentom nader rzadko udaje się odnotować takie spostrzeżenie. Patrz dookoła litery i znajdź taki punkt widzenia, z którego dostrzeżesz, że szczyt największej litery widziany jest najostrzej. Niektórzy osiągają to poprzez patrzenie się w jedno miejsce i równoczesne obracanie głową. Niektórzy stwierdzają, że ich punkt centralnej fiksacji przy dużym oddaleniu od tablicy umiejscowiony jest kilka stóp od niej! Po zlokalizowaniu punktu największej ostrości przesuwaj płynnie wzrok w dół i w górę litery do miejsca najlepiej widzianego. Wykonaj to ćwiczenie sześć razy i zastosuj palming przez minutę. Powtarzaj ten cykl tak długo jak długo nie będzie to dla ciebie męczące.
Czas wykonywania: 2-4 minuty Powtórzenia: 1-2 razy dziennie
Zastępcze ćwiczenia: C2 Obciążenie wzroku: średnie

Ćwiczenie C2. Ćwiczenie z pismem punktowym

Do tego ćwiczenia będziesz potrzebował tablicy "pismo punktowe". Zaletą tego ćwiczenia jest to, że litery są rozrysowane punktowo, co pozwala usprawniać ich czytanie kropka po kropce, czyli wzmocnić centralną fiksację.

pismo punktowe

  1. Zacznij ćwiczenie od dużej czcionki przebiegając wzrokiem pierwszą literę kropka po kropce.
  2. Następnie popatrz na górę litery starając się zobaczyć gorzej dół litery. Tera popatrz na dół litery, widząc jej górę gorzej. Powinieneś zaobserwować pozorny ruch litery w przeciwnym kierunku do ruchu wzroku. Powtórz to 6 razy.
  3. Teraz popatrz na prawą stronę litery, widząc lewą stronę gorzej. I na odwrót popatrz na lewą stronę litery, widząc jej prawą stronę gorzej. Powinieneś zaobserwować pozorny ruch litery w przeciwnym kierunku do ruchu wzroku. Powtórz to 6 razy.
  4. Przejdź do kolejnej litery i powtórz czynności z pkt. 2 i 3 dla niej. Wykonaj takie ruchy dla kilku liter z planszy, nie przemęczając wzroku.
  5. Następnie przejdź do rzędu liter z mniejszą czcionką i wykonuj podobne ruchy oczami. Staraj się obserwować pozorny ruch liter aż dojdziesz do stanu, kiedy będziesz mógł szybko czytać kolejne litery widząc ich pozorny ruch. Przy mniejszych fontach, wzrok powinien wykonywać łagodny ruch po linii liter, obserwując ich pozorny ruch góra-dół.
  6. Staraj się modyfikować to ćwiczenie, raz czytając od początku linii raz od końca, przeskakując do 2 lub 3 litery itd. Staraj się nie przemęczać wzroku tylko wodzić po literach kropka po kropce.

Czas wykonywania: 2-4 minuty Powtórzenia: 1-2 razy dziennie
Zastępcze ćwiczenia: C1 Obciążenie wzroku: średnie

Ćwiczenie C3. Ćwiczenie z dominem.

Do tego ćwiczenia będziesz potrzebował tablicy "domino".
kostki domina

  1. Umieszczamy tablicę przed sobą w takiej odległości, aby kostki domina były widoczne bez wysilania wzroku.
  2. Wykonuj ruchy oczami wierszami przebiegając wzrokiem kolejne kostki domina, z lewej strony na prawą, a następnie znowu w lewo ale już o jednej rząd niżej. Wykonuj to ćwiczenie, aż dojdziesz do dolnego rzędu.
  3. Teraz wykonuj ruchy oczami w pionowych kolumnach, aż dojdziesz do ostatniej kolumny.
  4. Następnie ćwicz ruchy ukośne po trzy kostki w górę i trzy w dół.
  5. Teraz ćwicz ruchy ukośne po jednej kostce w górę i jednej w dół.
  6. Możesz dowolnie modyfikować ruchy po kostkach domina. W tym ćwiczeniu chodzi o to, aby oczy wykonywały jak najwięcej rodzajów ruchu, nie skupiaj się na rozpoznawaniu kropek domina a jedynie na płynnym ruchu oczami.
  7. Czas wykonywania: 1-2 minuty Powtórzenia: 2-4 razy dziennie
    Zastępcze ćwiczenia: A1,R8 Obciążenie wzroku: średnie

 
 
  © 2010 - jogaoczu.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone